Helt dust med kjøpspress

“Det er helt dust å komme med en arvet kjole.”

I media trenger du ikke å lete lenge etter før du finner overskrifter hvor rektorer på forskjellige skoler går ut og advarer mot klespress, og hvor “Rektor avlyser skoleball – klespresset har gått over styr”. Det har i flere år blitt snakket om et stort pengeforbruk når det kommer til ungdomsskole, årlige skoleball, limousiner og dyre kjoler. Rektorer avlyser skoleball da de mener det er for stort press når det kommer til utseende. Har forståelse for at enhver har lyst til å se og føle seg bra ut! Men når prislappen på kjolen tar hele fokus, da begynner det å bli litt ille. Dette skal være et sosialt og koslig arrangement, men kan for mange være preget av stress og et press om å få kjøpt “den perfekte kjole”.

“Bruker gladelig tusener på ballkjole.”

Det er litt vilt å bruke flere tusen på en kjole du mest sannsynlig bare blir å bruke én gang. Jeg kjøpte selv en kjole når jeg bodde i USA i anledning “prom”. En stor, rosa prinsessekjole som kostet en rimelig god del. Jeg har brukt den bare én gang. Den er nå seks år gammel og ligger bare hjemme og tar opp plass.

IMG_2034.JPG

(Foto: Privat, ingen dato)

Det eksisterer et kjøpspress blant unge. Det har gjort det tidligere og det gjør det i dag. Det gjorde iallefall det da jeg gikk på ungdomsskole. Jeg skulle begynne i niende klasse på en ny skole, og kom i snakk med en av de jeg skulle gå i klasse med. “Så lenge du har merkeklær kommer du til å passe rett inn”, sa hun til meg. “Jeg eier et par truser fra Cubus, telles det, liksom?”. Den setningen gjorde på så mange måter resten av mine to år på den skolen. Jeg følte aldri jeg passet inn. Jeg kom fra en liten bygd, hvor “Samlaget” var nærbutikken og vi var maks sju stykker i klassen. Det var litt av en overgang. Hverken jeg eller min mor hadde økonomi nok til å følge de stadig nye trendene. “Wesc” (populært klesmerke), dyre vesker… The list goes on. Når jeg endelig hadde spart meg opp nok penger til å kjøpe en “Friis&Company”- veske (som kostet 850 kroner, som var ganske dyrt i mine øyne), så hadde den gått av moten og jeg hadde kastet bort masse penger på en veske som det ikke lenger var like akseptabelt å gå med.

I tenårene er man i en sårbar posisjon. Det største ønsket er jo bare å passe inn. Ingen ønsker (sikkert unntak her også) å skille seg ut mer enn nødvendig. Man er på et punkt i livet hvor identitet skal utforskes og finnes, og nye bekjentskaper stiftes.  Ungdom i dag kjøper seg symbolske ting de ikke nødvendigvis liker bare for å klatre i status og “passe inn” blant de andre. Kjøper seg status, mer eller mindre. Kjøper de dyre vesker og kjoler for å vise økonomisk status?

“To have is to be.”

Man bruker materielle ting for å utøve sin identitet. Vi utøver selvet. Merkeklær kan åpne noen dører men ikke alle. Hva som er “inn” forandrer seg stadig. Man kan sosiologisk sett se på det som identitetsarbeid når du går med en Louis Vuitton-veske og prøver å fremstå deg selv som en troverdig del av gruppa som har klart å knekke koden og “keep up with the cool kids”. Klassedimensjon kan også spille inn. Dyre produkter krever tilgang til en god del økonomisk kapital. Unge som er bedre økonomisk stilt, enten har de jobb selv eller så har de rike foreldre, har en fordel, mens de som ikke har like my økonomisk kapital blir “stuck behind”. Det er den etablerte eliten i samfunnet som har kunnskapen om hva som er riktig å ha, mens andre prøver å leve opp til det.

Det skal kunne gå an å samles til dans uten å måtte ha en svindyr kjole til mange tusen kroner. Og hvis presset på hvordan en ser ut skal være så stort og hvor prislappen får nesten mer fokus enn selve kjolen, ja da burde de kanskje revurdere å arrangere juleball. På mange måter fremhever det de økonomiske skillene mellom elevene. Det er viktig å redusere kjøpepresset mellom elevene. Unge jenter tenker mye på hvordan de ser ut. Slik har det alltid vært, og det er viktig å redusere fokuset på det og på fokuset om pris og kjøpspress.

Litteratur

Bergaplass, H. & Johannessen, S. Ø. (2013, 19.11). Bruker gladelig tusener på ballkjole. Drammens tidende. Hentet fra http://www.dt.no/nyheter/drammen/nedre-eiker/bruker-gladelig-tusener-pa-ballkjole/s/2-2.1748-1.8165133

Edvardsen, I. & Honningsøy, K. H. (2016, 19.01). Bærums-rektor avlyser skoleball:- Presset har gått over styr. Hentet fra https://www.nrk.no/norge/baerums-rektor-avlyser-skoleball_-_-presset-har-gatt-over-styr-1.12757271

Mogen, T. (2016, 21.01). De sa det var “helt dust” å komme med en arvet kjole. Hun gråt da hun endte med å ikke gå på ballet. Dagbladet. Hentet fra http://www.dagbladet.no/2016/01/21/nyheter/innenriks/skoleball/kjopepress/42831712/

Scott, S. (2009). Making Sense of Everyday Life. Cambridge: Polity Press

2 thoughts on “Helt dust med kjøpspress

  1. Dette var et interessant tema og jeg må si meg enig i det du skriver. Likte veldig godt bruken av personlige erfaringer for å underbygge poenget. Kjøpepress er tullete og bør absolutt fjernes. Stå på!

    – Eivind, EK

    Like

  2. Et veldig godt innlegg om en av samfunnets mange utopier. jeg husker selv fra min ungdomstid som gutt så var det til en viss grad av press for å passe inn. Og da spesielt disse buksene fra Brandstad som var så evige populære. Blant gutter idag ned til 7-8 års alderen så har jeg opplevd dette samme presse i omgangsrkretsen rundt brødrene mine og på fotballtrening. du kan ikke lenger ha en “fake” fotballdrakt fra marked i spania, men du må ha den nyeste cristiano ronaldo drakta som koster 6oo kr, og som du vokser ut av etter et halvt år. det samme gjelder fotballsko, der de skal ha de dyreste fotballskoene som de ser messi bruke på tven. Det er vanskelig, og krevende for en forelder i middelklassen, å skulle holde følge med slike unødvendge trender ,og spesielt så tidlig. Heldigvis er dette noe mange vokser av seg, og kan ikke huske sist jeg kjøpe et merkeplagg, uten at det var til salgs på 70%.

    godt innlegg 🙂

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s